Hur gör jag en manuell avfrostning på en frys med eller utan No Frost-funktion?
Många frysar är utrustade med en automatisk avfrostningsfunktion som motverkar isbildning inuti frysen. Trots No Frost-funktionen kan det i vissa fall bli en överdriven isbildning som frysen inte klarar av att avfrosta själv. I dessa fall kan du behöva göra en manuell avfrostning.
Så här gör du en manuell avfrostning:
- Ta bort alla livsmedelsprodukter som finns i produkten.
- Stäng av frysen genom att dra ut kontakten eller gör strömuttaget strömlöst.
- Dra fram frysen och skydda golvet med en skiva eller handduk som du inte är rädd om (var försiktig så att golvet inte skadas). Är produkten integrerad i ett köksskåp med köksfront behöver produkten först frigöras från sina fästpunkter. Sedan behöver produkten lyftas ut från skåpet ner på golvet.
- Håll koll så att behållaren vid kompressorn inte svämmar över eller flytta frysen till ett ställe där golvet tål väta.
- Låt dörren vara öppen i minst 48 timmar. Vid för tidig start kan det finnas kondensvatten eller fukt kvar vilket bildar is direkt när du startar frysen igen. Detta gör att problemet kommer tillbaka efter bara några veckor och du behöver göra avfrostningsprocessen.
- På baksidan av produkten, vid kompressorn, finns en behållare där kondensvattnet samlas. Det finns en risk att den kan svämma över, så du behöver ha uppsikt över den under hela avfrostningsperioden och tömma den om det behövs.
Behållaren går inte att ta bort från sitt fäste, så tömningen av kondensvattnet måste göras för hand.
Den här punkten gäller inte om produkten är av modellerna VINTERKALL eller RIBBENÅS. - Placera/montera tillbaka frysen på sin plats, sätt i kontakten och starta upp frysen (var försiktig så att du inte skadar golvet vid detta moment).
Hjälpte den här artikeln dig?
Tack för din feedback!
Vilken eller vilka delar av artikeln kan vi göra bättre?
Texten är förvirrande och svår att förstå
Texten är inte relevant för min fråga
Texten är relevant men inte till någon hjälp
Texten är för lång eller för kort
Texten är förvirrande och svår att förstå
Texten är inte relevant för min fråga
Texten är relevant men inte till någon hjälp
Texten är för lång eller för kort
Tack för din feedback!
Hittade du inte det du sökte? Ta en titt på en av artiklarna i listan.
Trots No Frost-funktionen kan det i vissa fall bli en överdriven isbildning som frysen inte själv kan hantera. Det kan bero på allt från att dörren har glömts öppen till att något blockerar ventilationen eller fel vid installation. Manuell avfrostning kan hjälpa dig att lösa enklare fel eller utesluta vissa fel inför servicebesök.
Läs merKyl- och frysskåp kan ibland ge ifrån sig olika ljud, oftast är det normala driftsljud som ser till att produkten fungerar som den ska. Ibland kan ljudet däremot indikera att frysen behöver en manuell avfrostning.
Läs merDen här förändringen kan bero på att det bildats för mycket kondens i frysen. Anledningen till att kondensen ökat kan vara för att dörren varit öppen för länge eller öppnas ofta.
Läs merProdukterna FASTNÄS, TYLLNÄS och YTTERNÄS förankras genom att fästa i intilliggande stommar eller täcksidor med skruvar som följer med vitvaran. Använd en syl för att förbereda skruvhålet. Tidigare modeller HUTTRA, KALLNAT och GENOMFRYSA använde fästbeslag som följde med vitvaran för att fästa i bänkskivan.
Läs merMed semester-funktionen kan du ha kylen igång med låg energiförbrukning under en längre tidsperiod.
Läs merPå många moderna kylskåp sitter kondensorn, som avger värme, inbyggt på sidoväggarna istället för på baksidan. När kylskåpet arbetar flyttas värmen från insidan av dessa rör i väggarna vilket gör utsidan varm. Det är alltså helt normalt att sidorna på ditt kylskåp/ frysskåp känns varmare än andra delar av skåpet, det är en del av kylskåpets kylprocess.
Läs mer