Min blandare sitter snett, vad gör jag?
Ibland kan en blandare upplevas sitta snett, på grund av valet av kakel eller väggplatta bakom och dess skarvar. Du kan lägga ett vattenpass mot bänkskivan för att se om installationen är gjord på en rak yta. Om installationen är korrekt gjord och du ändå upplever att blandaren sitter snett, behöver du kontakta oss.
Du kontaktar oss här.
Tänk på! När du kontaktar oss behöver du ha ditt inköpsunderlag tillgängligt och gärna bild på hur blandaren ser ut. Med inköpsunderlag menar vi ett kvitto eller ett ordernummer. Blandaren behöver också vara inom garantin.
Hjälpte den här artikeln dig?
Tack för din feedback!
Vilken eller vilka delar av artikeln kan vi göra bättre?
Texten är förvirrande och svår att förstå
Texten är inte relevant för min fråga
Texten är relevant men inte till någon hjälp
Texten är för lång eller för kort
Texten är förvirrande och svår att förstå
Texten är inte relevant för min fråga
Texten är relevant men inte till någon hjälp
Texten är för lång eller för kort
Tack för din feedback!
Hittade du inte det du sökte? Ta en titt på en av artiklarna i listan.
Om din blandare läcker under blandarhuset, börja med att kontrollera om slangarna är åtskruvade i blandarhuset. Det är lätt hänt att slangarna lossnar när du ansluter blandaren till vattenrören. Det är också viktigt att packningarna sitter som de ska i blandarhuset. Om slangarna dras åt för hårt kan packningarna gå sönder.
Läs merOm den utdragbara pipen inte går tillbaka hela vägen på din blandare, börja med att kontrollera om sopkärl eller rör är i vägen under diskhon. Slangen med motvikt behöver fri yta för att kunna fungera som den ska. Om det inte är felet, kontrollera istället om det sitter kvar en packning i pipen på blandarhalsen (där munstycket ska fästas) och om den sitter rakt.
Läs merVåra blandare är designade för att stå emot slitage från vatten och vardaglig användning, men vi rekommenderar att när du rengör din blandare att undvika vassa eller slipande material. Om ytskitet börjar flagna ber vi dig att kontakta IKEA Kundservice.
Läs merDet är helt normalt att det droppar ett par sekunder efter att blandaren stängs av. Detta beror på att vattnet som redan passerat packningen måste flyta igenom och rinna ut. Om det däremot droppar konstant från blandaren, behöver du kontakta oss så att vi kan försöka hjälpa dig vidare.
Läs merOm vattentrycket är lågt för både varm‑ och kallvatten och din blandare är nyligen installerad, är första steget att kontakta en rörmokare. Om rörmokaren inte hittar några problem, vänligen kontakta IKEA Kundtjänst så hjälper vi dig gärna vidare. Observera att du behöver ha ditt inköpsbevis tillgängligt och att blandaren måste vara inom garantiperioden.
Läs merHar du en hög blandare är det helt normalt att vattnet skvätter upp när det träffar diskhon. Om det skvätter från pipen, strålen delar sig och din blandare är nyinstallerad kan det däremot bero på ett fel på strålsamlaren. I så behöver du kontakta oss, så ska vi försöka hjälpa dig vidare.
Läs mer