Mengamalkan kehidupan yang lestari

Lelaki dan wanita hamil yang berumur dalam lingkungan lewat dua puluhan berdiri sambil tersenyum di hadapan dinding batu bata, seorang budak lelaki di tengah-tengah; lelaki tersebut mendukung seekor kucing.

Mengamalkan kehidupan yang lestari

Adakah mungkin untuk keluarga yang kian bertambah yang tinggal di pangsapuri kecil di tengah-tengah bandar yang sibuk masih mempunyai ruang untuk berehat dan mengamalkan kehidupan yang lebih lestari? Dua pereka hiasan dalaman menunjukkan kepada kita caranya.

Lakaran wajah hitam putih dua pereka hiasan dalaman yang disebut dalam teks, Jenny Wik dan Emilia Ljungberg.

Temui pereka hiasan

Pereka hiasan dalaman Jenny Wik dan Emilia Ljungberg telah diminta untuk mencipta rumah untuk keluarga seramai tiga orang, tidak lama lagi akan menjadi empat orang, yang menyukai kehidupan di bandar. Inilah tempat yang mereka berasa nyaman dan selesa serta mengenali ramai orang, tetapi tinggal di ruang kecil adalah juga tentang memilih gaya hidup yang lebih lestari. “Kami mahu mencipta wahah di bandar besar yang membolehkan keluarga tersebut mempunyai ruang untuk semua yang diperlukan dan gaya hidup yang mereka ingini”, kata Emilia.

“Keluarga ini hanya mengumpul barang-barang yang mereka sukai dan tidak memiliki lebih daripada yang diperlukan. Tetapi tinggal di ruang kecil, mereka masih memerlukan penyelesaian storan yang baik. Storan terbuka dan juga tertutup menjadi tambahan berpenampilan hebat kepada bahagian dalam pada keseluruhannya.”

Emilia Ljungberg, pereka hiasan dalaman IKEA

Bahan semula jadi yang bertahan

Keluarga tersebut cuba mengelakkan penggunaan produk pakai buang sebanyak mungkin. Dulang plastik digantikan dengan kotak kayu, beg plastik dengan beg jaring dan tuala kertas dengan napkin tekstil. Kayu, kapas, linen, kaca, seramik, gabus dan banyak lagi menambah suasana berada dekat dengan alam semula jadi, meskipun tinggal betul-betul di tengah bandar besar.

Dapur kecil gaya tradisional yang kemas dengan pantri dan meja dapur; kombinasi palet warna permukaan gelap dan terang.

Kebahagiaan luar bandar – dalam persekitaran bandar

Ramai daripada kita memilih warna putih dan terang untuk ruang kecil. Tindakan itu tentu sekali wajar, tetapi ada kalanya kontras membuat anda menghargai ruang. Di kawasan dapur keluarga ini, Emilia dan Jenny menggunakan pintu LERHYTTAN berwarna hitam yang menyerlahkan sink, para dinding dan permukaan atas kerja berwarna putih. Pencahayaan yang baik, pintu kaca dan storan terbuka memastikannya berangin – dan menambah sentuhan ala desa.

Fungsi fleksibel pasti berjaya

Pangsapuri ini penuh dengan penyelesaian pintar. Terdapat beberapa yang lebih ketara, seperti storan HAVSTA dengan pintu gelangsar kaca yang praktikal, meja dapur boleh dipanjangkan yang sempurna apabila keluarga kian bertambah (dan apabila kawan-kawan anda kunjungi) dan katil sofa di ruang tamu yang menjanjikan kit hebat untuk tetamu bermalam. Bahkan perincian yang kecil difikirkan dengan teliti. “Penting agar barang-barang mudah dicapai dan disimpan dengan cara yang bijak”, kata Jenny.

Warna-warna dari alam semula jadi

Warna-warnanya diinspirasikan oleh alam semula jadi – daripada kuning tanah dan kuning air pasir kepada warna biru laut. “Kami menggunakan banyak nuansa warna yang berbeza. Ia melembutkan ekspresinya”, kata Jenny. Selain itu, bukan sahaja warna yang memberikan kelembutan, tekstil pun membantu. “Ia menambah kehangatan dan dapat membantu menentukan ruang. Contohnya, ambal bulat di tepi katil anak lelakinya – ia membuatkan ceruk itu lebih peribadi”, kata Emilia.

Bilik tidur dengan rasa berangin, bahan semula jadi dan kanopi yang diaturkan secara sederhana tergantung di atas katil. Almari pakaian di sepanjang dinding belakang.

Penyelesaian storan kreatif

Almari pakaian PAX dalamnya hanya 38 cm dan hebat untuk kehidupan di ruang kecil. Di sebelahnya, Emilia dan Jenny melekapkan para LACK – menggunakan ruang kecil sementara mewujudkan rasa seperti ditempah khas pada masa yang sama.

Ilustrasi skema, seperti rangka tindakan, pangsapuri sebagai latar belakang dan alatan untuk imej lain di dalamnya.

Dibuat oleh
Pereka hiasan dalaman: Jenny Wik dan Emilia Ljungberg
Jurugambar: Karl Andersson


Lihat Katalog IKEA baru di sini untuk mendapatkan lebih idea yang inspiratif.