Kunjungan rumah: intai ke dalam pangsapuri bandar saya seluas 12m2

Rhianna mencecah siling sambil duduk di katil aras mezanin.

Kunjungan rumah: intai ke dalam pangsapuri bandar saya seluas 12m2

Memang rasmi – ini merupakan rumah yang paling kecil pernah kami kunjungi! Silakan masuk dan lihat cara untuk tinggal dengan selesa di dalam pangsapuri yang sangat kecil di tengah-tengah bandar.

Bilik untuk semuanya yang saya perlukan

“Ia sentiasa lucu apabila saya memberitahu orang bahawa saya tinggal di dalam rumah seluas 12m² – mereka terkejut besar! Tetapi saya ada hampir segala-galanya yang diperlukan di sini,” kata Rhianna, seorang jurugambar yang berpindah dari Australia untuk tinggal dan bekerja di Milan dua tahun lalu. Dia tinggal di rumah keluarga yang mempunyai lima bilik tidur sebelum ini. “Tinggal di dalam pangsapuri yang sangat kecil adalah lebih lestari. Anda kurang menggunakan sesuatu, kurang membeli sesuatu, anda lebih prihatin.”

“Saya sentiasa menyukai idea bahawa semua barangan saya dapat dimuatkan ke dalam sebuah beg pakaian. Saya seorang minimalis atas pilihan sendiri, bukan semata-mata kerana ruang yang saya tinggal.”

Rhianna

“Di ruang kecil, anda terpaksa menghasilkan cara yang menarik untuk melakukan sesuatu. Saya fikir saya telah mencipta zon dengan amat baik – katil saya rasa seperti ruang yang berasingan.”

Rhianna

Yang kecil menang

Apabila Rhianna menyesuaikan rutin hariannya agar muat dengan ruang yang ada, dia mendapati bahawa sesetengah hal adalah lebih mudah di dalam rumah yang sangat kecil. “Teman lelaki saya tinggal di sini setengah minggu. Kami suka memasak bersama-sama, tetapi ia tidaklah rasa tertekan seperti yang anda fikirkan. Segala-galanya amat mudah dicapai. Ia juga jauh lebih mudah untuk dibersihkan di sini – dua jam, dari atas ke bawah. Hebat, kan?”

“Sebenarnya kita tidak memerlukan rumah besar yang orang sudah biasa dengannya. Saya ada segala-galanya yang diperlukan di sini – dan boleh bergerak dari satu ruang ke ruang lain dengan mudah.”

Rhianna

Storan terbuka lawan tertutup

Rhianna menggunakan gabungan storan terbuka dan tertutup di dalam pangsapurinya untuk menimbulkan keseimbangan rasa yang menyeronokkan. Pintu almari berkilat menyembunyikan keselerakan dan memantulkan cahaya untuk mewujudkan penghayatan ruang, manakala permukaan atas kaunter dan para membolehkannya mempamerkan personalitinya – mempamerkan segala-galanya daripada gambar dan poskad kepada perkakas dapur yang berwarna-warni.

Bekerja secara fleksibel

Untuk bekerja dengan pintar, Rhianna mengamalkan pergerakan nomad digital. “Tinggal di rumah kecil di bandar memang munasabah. Terdapat banyak ruang lain, seperti tempat kerja bersama, yang boleh saya pergi dan habiskan masa. Bekerja secara digital bermakna segala-galanya adalah mudah alih. Saya boleh bekerja di meja saya (yang juga berfungsi sebagai meja makan), di atas katil siang saya atau di kafe yang berbeza setiap hari dalam seminggu.”

“Saya selalu meneroka dan mengembara, jadi saya boleh menyesuaikan diri dengan agak cepat. Saya akan tinggal di hostel selama dua malam dan rasa selesa seperti berada di rumah sendiri!”

Rhianna

Ruang untuk berehat

“Saya mendapatkan cara yang berbeza untuk melupakan teknologi, walaupun sebagai jurugambar bebas, saya sentiasa memikirkan tentang projek seterusnya. Ia memberikan manfaat untuk meluangkan masa di balkoni saya yang sangat kecil sambil membaca. Saya menyimpan kerusi lipat simpan di sana dan saya boleh duduk selama berjam-jam, tanpa telefon mudah alih atau komputer saya, dan asyik membaca buku. Pada malam-malam tertentu, saya dan teman lelaki saya meluangkan masa di ruang luar sambil makan snek atau minum ‘aperitivo’ sebelum makan malam.”

Sebatang jalan di bandar dengan kereta diletakkan di tepi jalan dan sebuah basikal bersandar pada dinding yang mempunyai grafiti.

Kawasan bandar

Rhianna jatuh cinta dengan kehidupan di bandar yang sibuk apabila dia mula-mula menghabiskan masa di Milan sebagai pelajar pertukaran. Dia berasa tertarik untuk kembali enam tahun kemudian. “Bila saya mula-mula berpindah ke sini, saya tinggal di Airbnb, rumah kawan-kawan dan rumah sewa jangka pendek selama enam minggu pada suatu masa sebelum saya menjumpai pangsapuri ini. Saya menyukainya di sini – Milan merupakan bandar yang selesa untuk tinggal.”

“Inilah rumah saya buat masa ini dan saya berasa gembira.”

Rhianna

Tonton video kunjungan rumah

Tonton video tersebut untuk melihat cara zon-zon yang berbeza di dalam pangsapuri Rhianna yang sangat kecil bersepadu dengan sesuai.

Pelan lantai pangsapuri Rhianna yang sangat kecil.

Lebih untuk kurang

Pangsapuri Rhianna seluas 12m² direka bentuk untuk menggunakan seluruh ruang padunya. Di bawah pelantar katil terletaknya ruang kerja/makannya, serta dinding yang penuh dengan unit storan. “Saya mula berminat dalam kajian penyelidikan yang menempatkan kamera pengesan haba di atas rumah orang untuk melihat pergerakan mereka,” kata Rhianna. “Ternyata kebanyakannya menggunakan peratusan sangat kecil ruang yang tersedia!”

Kami gembira melihat para pelanggan kami menjadi kreatif dengan produk-produk kami. Teruskan! Tetapi perlu diingatkan bahawa dengan meminda atau mengubah suai produk IKEA sehingga ia tidak lagi boleh dijual semula atau digunakan untuk tujuan asalnya, bermakna jaminan komersial IKEA dan hak anda untuk memulangkan produk akan terbatal.

Dibuat oleh
Jurugaya dalaman: Ashlyn Gibson
Jurugambar: Benjamin Edwards
Ikuti Rhianna di Instagram: @rhiannamay_